Overweeg jij om financiering voor je bedrijf? Er zijn heel wat aspecten waar je op moet letten om de juiste geldschieters te vinden. Bedrijfseconoom Daan Muntjewerf vertelt je in zijn meest recente boek ‘Denk als een investeerder’ waar investeerders op letten, zodat jij jouw slagingskans vergroot. Wat blijkt? Investeerders kijken naar het bedrijf én de ondernemer achter de aanvraag. Eerder hebben wij het gehad over de softe kant van de aanvraag, de ondernemer. Vandaag ga ik in op de harde kant: de businesscase.
Financieringsmatch Een match tussen ondernemer en financier verhoogt jouw kans op financiering. Gek genoeg, was er bij de oprichters van de huidige vijf grootste bedrijven geen sprake van een perfecte financieringsmatch: Jobs (Apple), Page (Google), Gates (Microsoft), Bezos (Amazon) en Zuckerberg (Facebook) – de manier waarop ze in startfase werden gefinancierd is niet van doorslaggevend belang geweest. Alhoewel je dus ook een succesvolle onderneming kunt starten zonder goede match tussen jou en je financier, verhoogt zo’n match wel jouw slagingskans als ondernemer. Belang van de businesscase Weinig ondernemingen zijn hetzelfde en een gouden regel voor het verkrijgen van financiering is er dan ook niet. Wat de kansen wel aanzienlijk verhoogt, is een businesscase. Deze omschrijving van je business heeft veel baat bij het nabootsen van kritische blikken bij de financier. Een businesscase zal volgens de theorie van Daan in ieder geval de sturende kracht achter het business idee, de opleiding en het netwerk van de ondernemer en zijn ondernemerservaring moeten uitlichten. Kans op een succesvolle financiering verhoog je eveneens door de businesscase aan te vullen met financiële modellen. Grondig voorwerk kan de business belonen met een investering. Financiële modellen Investeerders zijn, net als potentiële klanten, opzoek naar de mix tussen emotie en ratio. Financiële analyses, de onderbouwing hiervan en een haalbaarheidscheck zorgen voor meer inzicht op het rationele vlak. Bij SmartFunding is een integraal onderdeel van het opstellen van een businessplan het samen met de ondernemer opmaken van de balansrating (i.s.m. CreditReform). Kredietwaardigheid van de onderneming is belangrijke informatie voor een potentiële investeerder. Als je een TV koopt kijk je toch ook even naar de reviews om de kwaliteit te checken? Met een financiële analyse, haalbaarheidscheck en creditrating op zak geef jij precies aan wat je van financiers verwacht, en weten zij wat zij van jou kunnen verwachten. Een win-win situatie dus. Van businesscase naar funding Voor de stap van een businesscase op papier naar een onderneming in het echt is geld nodig, maar funding maakt ook het door-ontwikkelen van ondernemingen mogelijk. Er zijn tal van verschillende type geldschieters. Klassieke leningen bij banken, leasing, factoring, crowdfunding, private investors en direct lenders. Het initiatief om uit te zoeken welke financiers het beste bij de onderneming passen ligt bij de ondernemer zelf. Maar advies van een expert over wat er allemaal mogelijk is, is niet onverstandig in de meeste gevallen. Wist je bijvoorbeeld dat er ook tal van combinaties voor financiering mogelijk zijn? Zo kun je jouw verhuizing naar een groter pand financieren met een stukje crowdfunding, bancaire lening én private lending. SmartFunding kijkt samen met de ondernemer naar de financieringsbehoefte, waardoor de optimale financieringsmix kan worden vastgesteld. Zo’n mix verhoogt de kans van slagen aanzienlijk. Geen garantie voor succes, wel maximalisatie van slagingskans. Individuele dynamiek voert vaak bij pitches de boventoon, maar een businesscase met bovengenoemde aspecten geeft bij voorbaat antwoord op kritische vragen van investeerders en geeft vaak de doorslag. Anticipeer op het denken van een investeerder. Dat verhoogt je kans op een match! Leestip: Denk als een Investeerder – door Daan Muntjewerf. Overweeg jij financiering voor je bedrijf? Er zijn heel wat zaken waar je op moet letten om de juiste geldschieters te vinden. Bedrijfseconoom Daan Muntjewerf vertelt je in zijn meest recente boek ‘Denk als een Investeerder’ waar investeerders op letten, zodat jij jouw slagingskans vergroot. Wat blijkt? Investeerders kijken naar het bedrijf én de ondernemer achter de aanvraag. Vandaag gaat onze SmartFunding adviseur Dirk-Jan in op de softe kant van de aanvraag: de ondernemer.
De outside-in benadering Anticiperen op match tussen ondernemer en financier begint bij de outside-in benadering De gevaarlijkste vergissing bij het uitwerken van een business idee is volgens Daan het inside-out denken: vanuit je product, dienst of concept naar de gebruiker, markt en mogelijke investeerder kijken. Om de komende vijf jaar de winst te verdubbelen kan het inzetten van een marketingmix helpen om het organisatiedoel te bereiken. Daartegenover staat outside-in denken, waarbij het probleem van de ontvanger voorop staat. Denk je outside-in, dan vraag je je af wat het probleem van de consument (burger, leverancier etc.) is en bedenk je hoe jouw bedrijf kan helpen om dit probleem op te lossen. Anticiperen op de match tussen onderneming en financier is belangrijk. Als je weet waar investeerders op letten en denkt als een investeerder vergroot je jouw slagingskans als ondernemer. Dit doe je door de gewenste financiering niet anders dan de rest van de business te bekijken. Benader je investeerder dus ook zoals je klanten benadert! De meeste ondernemers zijn bovengemiddeld goed in verkopen en voelen vaak goed aan wat de klant, leverancier, stakeholder wil. Waarom werkt het verkopen van jezelf richting financiers dan niet net zo? Salespitch aan investeerders: de bouwstenen Het boek van Daan, waar 40 grote multinationals maar ook kleinere ondernemingen onder de loep werden genomen, licht de onderstaande bouwstenen met focus op de ondernemer uit. Nadenken over deze bouwstenen helpt jou als ondernemer je salespitch richting investeerders in te vullen en aan te scherpen. (1) Sturende kracht achter het business idee. Er zijn verschillende verklaringen voor het ontstaan van business ideeën. Volgens Daan zijn de oorsprongen van business ideeën te categoriseren in (a) aandrift, (b) analyse, (c) oplossing en (d) perceptie. Investeerders anticiperen op de sturende kracht achter de business. Zo heeft de investeerder, met interesse voor ondernemers met als sturende kracht ‘perceptie’, iets weg van een pionier. De business bestaat namelijk vaak nog niet (bijvoorbeeld de elektrische sportauto van Tesla en Elon Musk). Is jouw business ontstaan uit analyse? Dan is het aannemelijk dat een potentiële investeerder houvast heeft in de ‘oude economie’. Voor de juiste match doe je er als ondernemer goed aan jouw sturende kracht bij investeerders onder de aandacht te brengen. 2) Opleiding, werkervaring en netwerk. Opleiding, werkervaring en netwerk van een ondernemer mag zeker niet ontbreken in de salespitch aan een investeerder. Investeerders baseren hun acties hier eveneens op. Heb jij relevante werkervaring, sterke analytische competenties vanuit de opleiding of een groot netwerk binnen een bepaalde branche? Breng dit dan in kaart voor potentiële geldschieters. Investeerders willen namelijk weten wat voor ‘vlees zij in de kuip hebben’. Dit blijkt echter geen leidraad: de oprichter van de Zweedse meubelgigant Ikea, inmiddels multimiljardair, heeft bijvoorbeeld alleen een middelbare school afgerond. (3) Ondernemerservaring. Er zijn founders die slechts met één business idee succesvol ondernemer zijn geworden. Andere ondernemers waren al miljonair voordat ze een volgend bedrijf begonnen. Weer anderen zijn failliet geweest voor een succesvolle exit. Het benadrukken van talenten en vertellen over je ondernemersverleden geeft investeerders meer inzicht in jou als ondernemer en verhoogt de kans op een match. Eerder gefaald als ondernemer? Zoals recent onderzoek laat zien heeft falen als ondernemer in het verleden helemaal geen negatieve invloed op het verkrijgen ofwel de hoogte van financiering. Pech kan simpelweg iedereen overkomen. Openheid over waarom jouw onderneming faalde, waarderen investeerders. Leren doe je het meest van fouten, dat zien zij ook in. Vertel de investeerder over jouw niet-succes om de kans van slagen te vergroten. De ondernemerskant is één onderdeel van de salespitch aan investeerders. De cijfers, ratio en business vormt de andere helft. Over een week zullen we ook tips geven om deze kant van de salespitch aan te scherpen. Hoe is jullie ervaring met het delen van de softe kant met investeerders? We zijn benieuwd! Leestip: Denk als een Investeerder – door Daan Muntjewerf. |
SchrijverDirk-Jan Weijers is partner bij MKB Funding Partners. Archieven
Februari 2021
|